طراحی وکتور یا تصاویر برداری

آیا تا به حال به فرمت تصاویری که در وب سایت، ضمیمه شده پروژه های کوچک و بزرگ، لوگو، آیکن و… دقت کرده اید؟ آیا چیزی درباره کیفیت تصاویر و شیوه انتخاب عکس هایی با بالاترین کیفیت شنیده اید؟ اگر بخواهیم تصاویر را از منظر کیفیت خوشه بندی کنیم؛ دو نوع فایل گرافیکی برداری و شطرنجی دیجیتال وجود دارد.

طراحی وکتور

در طراحی وکتور یا تصاویر برداری، از صدها هزار خط و منحنی ریز (یا مسیر) استفاده می شود 

تصاویر برداری

در مقابل آن، تصاویر شطرنجی متشکل از بیت مپ ها و یا پیکسل ها هستند. اما چه فرمتی برای پروژه های شما بهتر است؟ برای انتخابی بهتر، به توضیحات این مقاله دقت کنید.
وکتور که از خطوط و منحنی های نازک و معروف به مسیرهای گسسته ساخته شده؛ ریشه در نظریه های ریاضی دارد. تصاویر گرافیکی برداری باید در نرم افزار رایانه ای ایجاد شوند. برای ایجاد این تصویر، از سیستم محاسبات گسسته طراحی مدد گرفته شده و هر خط شامل موقعیت های گره تعریف شده، مکان گره، طول خط و منحنی ها است. به هر یک از خطوط و منحنی های موجود در تصویر می توان مقدار رنگی را اختصاص داد. به دلیل همین رویکرد تعریف شده و ساخت فرمول ترسیمی، هر تصویر را می توان بدون اینکه از وضوح تصویر کاسته شود؛ به طور مکرر و بدون محدودیت اندازه داد و مقیاس زدایی کرد.
با زوم نمودن لبه های تصویر، می توانید یک تصویر وکتور را شناسایی کنید؛ هر اندازه که بزرگ شود یا بزرگنمایی کنید، 
تصویر وکتور همیشه صاف و بی عیب و نقص ظاهر خواهد شد. یکی دیگر از مزایای استفاده از تصاویر برداری، افزایش راندمان اندازه پرونده است. از آنجا که پرونده ها فقط با توضیحات ریاضی و نه پیکسل های جداگانه مشخص می شوند؛ معمولاً بسیار کوچکتر از پرونده های بیت مپی هستند.

مشخصات وکتور خوب

در این قسمت از مقاله، مشخصات یک وکتور خوب و المان هایی که باید مد نظر طرح و کاربر وکتور قرار گیرند؛ به تفصیل توضیح داده شده است:
ترتیب عناصری که برای ایجاد یک گروه بندی بصری با یکدیگر مرتبط می شوند را مجاورت می گویند. یک وکتور خوب، نمادهای مختلف موسیقی، غذا و سایر فعالیتها را در مجاورت یکدیگر قرار می دهد تا تصویر بزرگتری ایجاد شود.
به این ترتیب خواهید دید که تمامی عناصر با یکدیگر همکاری می کنند تا یک داستان تصویری روایت شود و اگر عناصر به درستی در کنار هم قرار نگیرند، پیام تصویر از بین می رود.
نکته دوم در طرح وکتور، رعایت سلسله مراتب بصری است که با ایجاد نقطه کانونی برای عناصر بدست می آید. ابتدا قوی ترین مفهوم موجود در وکتور، در نقطه کانونی دیده شده و عناصر بعدی به ترتیب اهمیت مشاهده می گردند.
در طرح تصویر وکتور یا برداری، تقارن و عدم تقارن عناصر برای ایجاد وحدت و تعادل، آن ها را در ارتباط با یکدیگر قرار می دهد. مثلا آینه سازی تصویر به صورت عمودی، تعادل و احساس پایداری را به تصویر می بخشد. اشکال هندسی باید با هم کار کرده و عناصر اضافی، تقارن را در نقطه اصلی تمرکز ایجاد کنند.
تکرار، از عناصر مشابه برای تقویت معنا و ایجاد هیجان بصری استفاده می کند. مثلا، شاید تصویر دوچرخه با یک پرنده برای طراحی جالب نباشد اما دوچرخه به همراه پرندگان (به عنوان یک عنصر تکراری)، شکل جدیدی به خود گرفته و بیننده را به تفکر در معنای تصویر دعوت می کند.

تمرکز بر کیفیت طراحی در آلاگرافیک

• وحدت موضوع، به ایجاد هماهنگی بصری کمک می کند. به این معنی که یک طراح وکتور، از وحدت به عنوان راهی برای گردآوری مجموعه ای از عناصر به روش ظاهرا خطرناک استفاده می کند که کاربران در بازرسی دقیق تر متوجه خواهند شد که طراح وکتور، با ایجاد این هماهنگی، سعی دارد تا الگویی مفهومی بسازد. عناصر تکرار شونده در طرح تعادل ایجاد می کنند.
• کنتراست، برای برجسته کردن قسمت خاصی از یک تصویر، با کمک عناصر متضاد مثل روشنایی و تاریکی یا بزرگی و کوچکی یا طرح استفاده می شود. گاهی طراح وکتور، کنتراست را با اضافه کردن رنگ به نقطه کانونی روی تصویر سیاه و سفید بدست می آورد. رنگ قرمز بر چهره موجود در تصویر تأکید می کند و توسط عناصر قرمز تر و یا روشن تر کمی پشتیبانی می شود؛ به طوری که بینندگان را به مشاهده دور تصویر سوق می دهد.
• دینامیک برای نشان دادن حرکت، جریان، جهت و یا برای ایجاد احساساتی مانند استراحت، عصبانیت یا خوشبختی استفاده می شود.
به عنوان راهنمایی برای تکمیل این قسمت از مقاله، پیشنهاد می شود تا نمونه های موجود در سایت جامع وکتور را مشاهده کنید. تصاویری را که دوست دارید؛ پیدا کنید و بنویسید که چرا آن را دوست دارید و کدام یک از اصول طراحی وکتور در آن رعایت شده است؛ به علاوه می توانید در قسمت نظرات، پیام های ارزشمندتان را در اختیار ما قرار دهید. آلاگرافیک همواره می کوشد تا بتواند جدیدترین فایل های وکتور با کیفیت عالی در موضوعات مختلف را برای شما تهیه کند.

مزایای تصاویر طراحی شده با وکتور

برای کار با هر نرم افزار گرافیکی کافیست؛ امکانات جدید نرم افزار، کار با رابط کاربری نرم افزار و نحوه استفاده از امکانات موجود را یاد بگیریم. در دنیای دیجیتال، تصاویر با دو ساختار متفاوت ذخیره سازی و نگهداری می شوند. یکی از این ساختارها، ساختارهای وکتور یا برداری و دیگری ساختارهای بیت مپ یا نقشه بیتی می باشد.

ساختارهای بیت مپ

در ساختارهای بیت مپ، رنگ هر نقطه یا پیکسل از تصویر در محدوده مورد نظر به شکل های متفاوت یا ساختارهای گوناگون ذخیره شده و اطلاعات در هنگام بازخوانی در کنار یکدیگر، بر اساس رنگ های ذخیره شده برای شکل گیری تصویر، قرار می گیرند.
در این گونه تصاویر با بزرگ شدن، کیفیت تصویر از دست می رود و یا با بزرگ شدن بخشی از تصویر، وضعیت پیکسل های تصویر با مشکل مواجه خواهد شد. ولی در تصاویر برداری، این مشکل وجود ندارد.

اندازه در تصاویر برداری

در تصاویر برداری با انتخاب یک آبجکت می توانید براحتی اندازه را در هر مقیاس و اندازه ای که دوست دارید، بزرگ کنید و یا به هر اندازه ای که دوست دارید روی آبجکت بزرگنمایی کنید؛ بدون این که مشکلی در نمایش آبجکت های وکتور داشته باشید.
در اصل آبجکت های برداری به جای ذخیره سازی اطلاعات اولیه تصویر، فرمول های رسم تصویر یا المانهای مورد نظر را درون خودشان نگه می دارند. به این شکل، در هر مقیاسی که دوست دارید آن ها را به نمایش در می آورید. این فرمول ها از نو محاسبه شده و تصویر با کیفیت نمایش داده می شود.

رزولوشن در ساختار بیت مپ

در ساختار بیت مپ با مفهومی به نام رزولوشن مواجه هستیم. رزولوشن در حقیقت نقاط در واحد سطح را در یک آبجکت نشان می دهد. مثلا در آبجکت یا فایل تصویری با رزولوشن 72، حاوی72 نقطه پیکسل در واحد سطح-اینچ مربع می باشد. در تصاویر نقشه بیتی معمولی، پیکسل ها تعیین کننده وضعیت طرح یا تصویر شما هستند.
ولی در تصاویر برداری که اصولا در نرم افزار ایلاستریتور کار می شود؛ قضیه کاملا متفاوت است. در آبجکت برداری، هر چقدر اندازه وکتور بزرگ شود؛ چون اساس ترسیم آبجکت محاسبات ریاضی است و پیکسل ها نقشی ندارند، این محاسبات از اول با اندازه جدید انجام و ترسیم صورت می گیرد. برای همین شما در کیفیت تصویر وکتور، هیچ تغییری را مشاهده نمی کنید.


مشاهده انواع وکتور دو بعدی



انواع وکتور

تصاویر وکتور یا برداری، با اهداف متفاوتی طراحی شده و مورد اقبال عموم قرار می گیرند. اگر در جستجوی تصاویر با کیفیتی هستید که بتوانید در هر جا از آن استفاده کنید؛ تصاویر برداری گزینه مناسبی خواهند بود. در این قسمت، با انواع وکتور آشنا خواهیم شد:
• لوگو: تصاویر برداری انتخاب اول هر طراحی برای ایجاد یک آرم یا تصویر تجاری است. دلیل آن هم بسیار واضح است؛ طراح در هنگام ایجاد و ذخیره تصاویر، انعطاف پذیری بیشتری در ایجاد تغییرات خواهد داشت و کاربر هم قادر خواهد بود تا از تصویر طراحی شده، در اندازه های مختلف استفاده کند. حالا ممکن است شما فقط به یک لوگو برای وب احتیاج داشته باشید؛ اما تصور کنید که چقدر عالی خواهد بود تا بعداً بدون نیاز به تهیه مجدد، همین تصویر را برای نمایش یک بنر یا کالا، در جاهای مختلف استفاده کنید.
• تصویر برداری های تجاری: عکس های معمولی، معمولا به صورت برداری گرفته نمی شوند. اما عکس های تبلیغی و تجاری، برای نمایش در مکان ها و زمان های مختلف به صورت وکتور تهیه می شوند.
• بنر های تبلیغاتی: اکثر شرکت ها، خروجی فایل های لوگو و نشان های تجاری را تحت تصاویر وکتور می گیرند. پرونده این طراحی ها می بایستی ذخیره شده و به عنوان پایه ای برای نسخه های پیکسلی که در چاپ و نشر وب استفاده می شوند( جهت صرفه جویی در وقت)؛ مورد استفاده قرار گیرند.
• تهیه کلیپ های با کیفیت بالا: اغلب کلیپ های با کیفیت به صورت تصاویر برداری تولید و به فروش می رسند. هنگام خرید کلیپ های مبتنی بر وکتور، به جای تصاویر با DPI بالا انعطاف پذیری مناسبی را تجربه خواهید کرد.
فایل های تصویری را می توان در انواعی از فرمت ها ذخیره کرد. شما می توانید با نگاهی به فرمت فایل یا پسوند پرونده در انتهای نام پرونده تصویر، چگونگی ایجاد فایل تصاویر را از نظر وکتور یا بیت مپ را تشخیص دهید. برخی از رایج ترین فرمت های تصویری عبارتند از:

 
• نرم افزارOpenOffice: فرمت های ذخیره سازی .odg
• نرم افزارCorel Draw: فرمت های ذخیره سازی .cdrw, .cdr, .cdt
• نرم افزارAdobe Illustrator: فرمت های ذخیره سازی.ait, .art, .ai
• نرم افزارCorel: فرمت های ذخیره سازی pat (Paint Shop Pro Pattern Image)
• نرم افزارDigital Line Graph: فرمت های ذخیره سازی .do, .dlg

اصطلاحات موجود در تصاویر برداری

قبل از هر گونه سفارش یا اقدامی برای طراحی وکتور، کافیست تا با اصطلاحات این حوزه آشنا شوید. آشنایی با واژگان پرکاربرد هر حوزه، موجب خواهد شد تا با قدرت و اطمینان بیشتری قدم بردارید.
 
• وضوح: اگرچه خلق آثار هنری بردار بدون به خطر انداختن کیفیت امکان پذیر می باشد؛ اما باید نسبت به رزولوشن آن هم تصمیم بگیرید. ما رزولوشن های 4: 3 و 16: 9 را به سایر رزولوشن ها ترجیح می دهیم چرا که این اعداد برای اکثر صفحه نمایشها، استانداردهای متداولی است. به علاوه این نکته را بخاطر بسپارید که با وجود مقیاس پذیری عالی تصاویر برداری، کار با منحنی و رنگ ها در قسمت های کوچک طرح، بسیار مشکل است.
 
• ترکیب بندی: کامپوزیشن برای شکستن قوانین وضع شده است. اما آیا شکستن قوانین وضع شده کار درستی است؟ قانون آسان است و خوب کار کردن، مورد تایید همه است. ایده اصلی این قانون این است که اشیاء اصلی باید در تقاطع خطوط شبکه قرار بگیرند.
 
• عمق: برای اینکه تصاویر طبیعی تر به نظر برسند، برای آن ها عمق ایجاد کنید. می توانید با قرار دادن بعضی از اشیاء در دور و نزدیک، به این هدف دست پیدا کنید.
 
• کادر بندی: از این که برخی از آثار هنری شما کمرنگ تر شود، نترسید؛ در سفارش وکتور ایلوستریتور، تمامی آبجکت های مورد نظرتان را قید کنید. اما نکته ای که وجود دارد این است: در هنگام ترسیم، سعی نکنید همه اشیاء را درون قاب تصویر به اجبار قرار دهید. بلکه به طراح اجازه دهید تا طبق تصورات ذهنی خود، کادر بندی را انجام دهد.
 
• جزئیات: اضافه کردن جزئیات هم راهی عالی برای جذاب تر کردن تصویر است. هرچه کار دقیق تر باشد، فرد بیشتر سعی می کند تا جزئیات آن را کشف کند. از طرفی دیگر، برای ایجاد تصویر برداری که شما راضی باشید؛ اضافه کردن جزئیات ممکن است (و بیشتر اوقات انجام دهد) زمان بیشتری را صرف کند.
 

• کمال گرایی: از اشتباه کردن نترسید. همیشه شخصی هست که در ترکیب و رنگ آمیزی از دیگری بهتر باشد. هیچ طرحی بی عیب و نقص نخواهد بود و گذشت زمان کمک خواهد کرد تا متوجه چیزهایی که به آنها توجه نکرده اید؛ شوید.



وکتور چیست؟